Wednesday, January 16, 2008

De awards - 2008

Het wordt hoog tijd dat ik u eens bericht over een aantal film-awards. De oscars zijn immers nog maar iets meer dan een maand weg (binnen 6 dagen en een paar uur kennen we de nominaties), de Golden Globes zijn vorige zondag uitgereikt - zij het zonder gala, op een doodgewone persconferentie, omwille van de WGA (Writers' Guild of America) staking - en zopas, tien minuten geleden op het moment dat ik dit schrijf, zijn de nominaties voor de BAFTA's (British Academy for Film and Television Awards) in de categorie film bekend gemaakt. Althans, tien van die nominaties, het is momenteel wachten op de volle lijst.
Laat ik u meteen een paar relevante analyses maken van de Golden Globes.
  • Er is in elk geval geen film die uitgesproken meer globes won dan een andere. Dat is goed nieuws voor de oscar-hopefuls. Dat is ook grotendeels te wijten aan de categorieën van de globes op filmvlak: er zijn maar 14 categorieën (tegenover 24 oscars), waarvan er ook nog eens drie exclusief voor dramas en drie exclusief voor musicals/comedies zijn.
  • Beste drama ging naar Atonement (dat ook beste soundtrack in de wacht sleepte), beste musical/comedy naar Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (dat ook een globe voor beste acteur in de persoon van Johnny Depp waard was)
  • Beste animatiefilm was (deuh) Ratatouille.
  • Beste comedyreeks (bij de tv-awards) werd gewonnen door Extras. Verder was zowat de enige tv-award die voor ons relevant is (een hele hoop series waar ìk nog nooit van gehoord had, en als ìk het - als mediawatcher - niet ken...) er eentje voor Glenn Close, die tegenwoordig van het toneel verdwenen leek. Dat laatste is echter maar illusie, ze speelt dus tegenwoordig hoofdrollen in series zo blijkt.
Over naar de BAFTA's dan. Het was te denken dat Atonement het goed ging doen, dat is een Britse film. En dat is het grote nadeel aan de BAFTA's. De oscars kan je dan verwijten veel te anglosaxisch gecenterd te zijn, de BAFTA's hebben dat nog een tikkeltje erger door Groot-Brittanië-gecenterd te zijn. Een voorbeeld: The Queen won vorig jaar beste film, terwijl dat - laten we eerlijk zijn - toch niet zò veel meer dan een leuk fait-divers was.
Ook dit jaar dus in zowat elke van de tien categorieën die publicly announced werden nominaties voor Atonement. Op het eerste zicht nog populair waren Charlie Wilson's War, No Country for Old Men en There Will Be Blood. Opvallend is ook dat er - in die tien categorieën - geen enkele nominatie te bekennen was voor noch Sweeney Todd, noch Hairspray, de twee grote musicals van dit jaar. Nochtans, en ik heb mijn research gedaan, waren ze allebei geldig voor nominatie (bij Sweeney Todd zou het er van afgehangen hebben, gezien die gereleased is in GB na 1 januari, waardoor speciale regels gelden). Nu, het is natuurlijk afwachten of er misschien nominaties bijzitten in de andere categorieën, en uiteraard volgende dinsdag op de oscarnominaties. Zoals gezegd kunnen die best wel eens anders uitvallen dan de BAFTA's.
Ondertussen is de volle lijst nominaties bekend, en jawel beiden hebben ze toch nog een paar nominaties: Hairspray in de categorie 'Make Up & Hair' (hoe toepasselijk), en Sweeney Todd in zowel 'Costume Design' als 'Make Up & Hair'. Toch een beetje een tegenvaller.
Ook Harry Potter and the Order of the Phoenix heeft maar een mager aantal nominaties: 'Production Design' en 'Special Visual Effects'. Hier moet wel worden bijgezegd dat Harry Potter films sowieso elk jaar wel min of meer een sweep zijn op de Children's BAFTA's, een aparte categorie awards die op een ander tijdstip wordt uitgereikt.
De Belgische hoop op een oscar slinkt overigens weer een beetje. Niet alleen was Ben X, onze inzending voor de oscar voor buitenlandse film, niet genomineerd voor de Golden Globes òf voor de BAFTA voor 'Film Not in the English Language' (een categorie waarvan de nominaties al op 4 januari bekend werden gemaakt), ook Tanghi Argentini, een kortfilm met onder andere Hilde Norga die op zowat elk festival stevig in de prijzen valt, is er niet in geslaagd een nominatie voor beste kortfilm te sprokkelen op de BAFTA's. Nu, voor de oscar voor beste buitenlandse film gelden wel speciale regels, dus er is nog een beetje hoop, hoe weinig ook.
Een opvallend feit bij die buitenlandse films is trouwens dat Das Leben der Anderen, vorig jaar winnaar van de oscar voor buitenlandse film, dit jaar genomineerd is voor een aantal BAFTA's (Film, Director, Original Screenplay, Film Not in the English Language, en Leading Actor (Ulrich Mühe)). Dat zorgt er dus voor dat het zeker een spannende strijd wordt met de winnaar van de Golden Globe in die categorie (Le Scaphandre et le Papillon - The Diving Bell and the Butterfly), die zeer goede kritieken krijgt, en ook al Beste regie in Cannes op zijn naam heeft. Die film is trouwens ook genomineerd in de categorie 'Adapted Screenplay'.

De volledige lijst van nominaties is hier te vinden. Het is nog te vroeg om me aan voorspellingen te wagen, ik heb nog veel te weinig van de genomineerde films gezien (daar wordt aan gewerkt). Wat ik u al wel wil voorspellen is dat het er zeer rooskleurig uitziet voor Atonement, en dat die film waarschijnlijk zowel 'Film' als 'British Film' zal wegkapen. Meer voorspellingen volgen later. Ah, en ook 'Animated Film' voorspel ik u met graagte voor Ratatouille (Shrek 3 was de naam Shrek ten schande, en The Simpsons Movie was nu ver van slecht, maar toch geen Ratatouille).
Een laatste dingetje misschien nog: de BAFTA's worden ook dit jaar weer uitgereikt door Jonathan Ross, de man met het grootste spraakgebrek sinds Elmer Fudd. Dat wil zeggen dat we ons weer kunnen verwachten aan van die leuke zinnen als 'Welcome to the Owange Bwitish Academy Fow Film and Television Awawds. Hewe to pwesent the awawd fow best Owiginal Scweenplay: Wussel Cwowe!'. Ik wou dat ik kon zeggen dat het een overdrijving is.

Zo, tot dusver de award-season coverage. Hierover volgt uiteraard binnenkort meer, naarmate de oscarnominaties bekend worden gemaakt (22 januari), de BAFTA's worden uitgereikt (10 februari) en natuurlijk de oscars worden uitgereikt (24 februari).

And the award for superiority goes to...
B. Be The B.

No comments: