Thursday, July 26, 2007

L'ennui des jours

Ik verveel me. En daar is maar één oplossing voor: u vervelen met mijn verveeldheid. Ik verveel me er niet minder door, maar het geeft me tenminste het aangename gevoel dat ik niet alleen ben, én daarenboven de Schadenfreude van u gepest te hebben. Kijk, ik voel me al beter.
Anders reden genoeg om me ongerust beginnen te maken. Volgende week vrijdag vertrek ik naar de VS voor SIGGRAPH 2007, de grootste graphics beurs ter wereld, en daar knelt het schoentje. Niet dat ik er niet naar uitkijk hoor, hemeltje nee, dat moet zowat het coolste zijn dat ik ooit gedaan heb. Nee, mijn liefste Powerbook is nog steeds ziek, gisteren vertrokken naar het ziekenhuis/service center, en de kans dat ik hem vooraleer ik vertrek terugzie lijkt elke dag kleiner te worden. En ik keek er nog zo naar uit die fantastische belevenis met hem te delen, en hem zijn thuisland (hij is nu eenmaal verwekt in California, waar ik dus heenga) te tonen. Maar het zal misschien niet mogen zijn, en dat maakt me droevig. En als ik droevig ben kan ik niets doen, en als ik niets kan doen verveel ik me.
Maar ik ben niet alleen droevig. Ik ben ook bang. Laten we eerlijk zijn, de terreurdreiging op vluchten naar de VS is nog nooit zo hoog geweest. Neen, er zijn geen nieuwe dreigingen, en het is al een eeuwigheid geleden dat er nog aanslagen zijn gebeurd. Maar is dat niet net zo zorgwekkend? Wil dat niet net zeggen dat het tijd is voor een nieuwe aanslag, say op US Airways vlucht euh... mijn vluchtnummer? U merkt, mijn redenering is waterdicht! Niet dat dat veel uitmaakt natuurlijk, er mogen toch geen vloeistoffen op het vliegtuig... Gelukkig heb ik nog het vooruitzicht gefouilleerd te worden door een knappe, ruwe Amerikaanse* (zie taaltip) douaneofficier!
Ik heb haast niets om over te schrijven, dus even dreigde dit een zeer korte post te worden. Gelukkig heb ik nog rubrieken, en vandaag ook nog eens iets om in die rubrieken te zetten! We beginnen met de nieuwe.

Ik heb voor u gemediawatcht.
Digitale televisie is geweldig. Niet alleen omdat je daarmee kijkt wanneer je wil, je de programma's kan pauzeren als je even moet gaan plassen of terugspoelen als je iets gemist hebt, niet alleen voor de fantastische beeldkwaliteit die gestoord wordt als uw moeder strijkt, maar vooral omwille van de ronduit geweldige extra zenders die je krijgt.
Zo is er Zone Club, een beetje de Britse Vitaya/WijfTV. Niet alleen is die zender bekend omwille van de yogalessen, de realityTV over jonge meisjes die hun lief bijeenslaan omdat ze hem net betrapt hebben al copulerende met een andere vrouw, of in sommige gevallen man, en het datingprogramma waarin het ex-koppel dat mekaar nog het best kent samen op reis mag om het weer goed te maken, te copuleren en opnieuw slaand uit mekaar te gaan. Nee, het beste programma is nog niet vernoemd. Dat is namelijk Talk Sex.
In Talk Sex geeft de fantastische Sue Johanson (niet te verwarren met Scarlett Johansson) sextips. Niet anders dan Spuiten en Slikken op Nederland en Open&Bloot op Kanaaltwee zegt u? Toch wel, de entertainmentfactor ligt in het feit dat Sue ergens in de 70 is. Ze ziet er wel maar 83 uit hoor. Niets zo opwindend dan een grootmoeder die uitlegt waarom het wormvormig speeltje dat ze deze week aanprijst zo fantastisch is. Niets zo erotisch als een tandloze dame die uitlegt hoe je een man best oraal verwent. Nooit vergeet ik de dag waarop de vrouw die eruitziet als de moeder van Charles Montgomery Burns antwoordde op de vraag van het meisje waarom het geslachtsdeel van haar onbesneden vriend zo vies smaakt (tip: smegma). Een echte kijktip dus!

Over nu naar die andere rubriek, degene die al meegaat sinds de eerste post op het vorige blog, die ongelooflijke queeste van de taalridder die ik ben, het orgasme van elke blogpost (om in de sfeer te blijven):

bTaal: Nationalisme/Nasjonalismc

We kennen allemaal de lastige quizvragen van Ben Crabbé: 'Hoe noem je een inwoner van Monaco?' (Monegask) 'Hoe noem je een inwoner van Venezuela?' (Venezolaan) enz. Maar een fundamentele vraag blijft: Hoe noem je een inwoner van de VS? Ik hoor velen onder u Amerikaan denken. Maar zeg dat nooit in de buurt van een niet-VS bewoner van het continent Amerika, want die vindt zich (terecht) al evenzeer Amerikaan dan die Amerikaan die u zonet Amerikaan genoemd heeft. En dat is een probleem, want eigenlijk is er geen goed alternatief. De Fransen spreken van un états-unitien, wij in het beste geval van een VS'er, de Engelsen in het beste geval van een United States Citizen. Maar onlangs kwam ik, in een quiz op de bbc (waar anders), het enige correcte alternatief tegen. Columbian. Niet te verwarren met Colombian natuurlijk, dat is een inwoner van Colombia. En een Amerikaan. Het woord wordt ook in het Engels taalgebied niet courant gebruikt, maar is wel algemeen beschouwd als een valabel alternatief. De reden dat niemand onder ons het kent is natuurlijk dat de Columbiaanse media dominant zijn, en zij hangen vast aan het begrip Amerikaan. Vanaf nu gebruiken we dus allemaal
Columbiaan als aanduiding van een burger, Columbiaans als adjectief, en Verenigde Staten van Amerika als land. Zo, nu dat opgelost is kan ik met een gerust hart naar Columbië vertrekken. Euh, de VS dus.

Wc kencn alcmaal dc lastcgc kwisvraagcn van Ben Krabee: 'Hq nqm jc cn inwooncr van Monakoo?' (Monegask) 'Hq nqm jc cn inwooncr van Venezueela?' (Veneezolaan) enz. Maar cn fundamenteelc vraag blyft: Hq nqm jc cn inwooncr van dc VS? Ik hoor veelcn ondcr u Amerikaan denkcn. Maar zeg dat noojt in dc buurt van cn niit-VS bcwooncr van hct kontinent Ameerika, want dii vint zich (tcrext) al eevcnzeer Amerikaan dan dii Amerikaan dii u zonet Amerikaan gcnqmt heeft. En dat is cn probleem, want ygcnlck is cr geen gqd altcrnatiif. Dc Franscn spreekcn van "un états-unitien", wy in hct bestc gcval van cn VS'cr, dc E&clscn in hct bestc gcval van cn "United States Citizen". Maar onla&s kwam ik, in cn kwis op dc bbc (waar andcrs), hct eenigc korektc altcrnatiif teegcn. "Columbian". Niit tc vcrwarcn met "Colombian" natuurlck, dat is cn inwooncr van Kolombia. En cn Amerikaan. Hct woord wort ook in hct E&cls taalgcbiit niit kqrant gcbrcckt, maar is wel algcmeen bcsxowd als cn valaabcl altcrnatiif. De reedcn dat niimant ondcr ons hct kent is natuurlck dat dc Kolumbiaansc meedija dominant zyn, en zy hangen vast aan hct bcgrip Amerikaan. Vanaf nu gcbrcckcn wc dus alcmaal
Kolumbiaan als aandcdi& van cn burgcr, Kolumbiaans als adjektiif, en Vcreenigdc Staatcn van Ameerika als lant. Zo, nu dat opgclost is kan ik met cn gcrust hart naar Kolumbijc vcrtrekcn. cc, dc VS dus.

Live - Dare - Invade
BeTheB

No comments: