Monday, July 23, 2007

De Verzamelde Pers ter Lande

Het was een zielig weekend voor de verzamelde Belgische pers. Het heeft VTM een vetedeclaratie opgeleverd (u weet wat dat betekent, het aandeel van VTM is binnen de maand gehalveerd), maar ook voor de rest van de Belgische pers regende het het ene schandaal na het andere. Gelukkig heeft u mij nog om de objectiviteit te waarborgen.
Bij VTM heb ik het natuurlijk over de absoluut schandalige manier waarop de release van Harry Potter and the Deathly Hallows in 'Het Nieuws' werd aangebracht. Het enige positieve aan die coverage was dat ik er in te zien was, op en neer springend, in het Engels proclamerend een superfan te zijn. Het was een leuke avond.
Erger was het toen Danny Verstraeten zei dat het zevende Harry Potter boek, Harry Potter en de Relieken des Doods, was uitgebracht. Dat is gewoon niet waar, Relieken des Doods komt pas als ik mij niet vergis 17 november uit, dit was wel degelijk Harry Potter and the Deathly Hallows. Maar zelfs dat kan ik nog vergeven, de gemiddelde VTM-kijker is namelijk amper tweetalig: Nederlands en West-Vlaams. Een toegeving aan de zwakkeren in de maatschappij is dus aan de orde.
Maar wat onvergeeflijk is, er zou een levenslange opsluiting in Azkaban tegenover moeten staan, is dat zij een 'fan' in beeld brachten die onmiddellijk naar de laatste bladzijde bladerde en de laatste zin voor de camera voorlas. Azkaban-straffen voor de dame in kwestie, de cameraman, de journalist, en de voltallige redactie die hun goedkeuring gaf voor het uitzenden van dat fragment. Vooral voor Ezra Eeman, de journalist die antwoordde op mijn klachtenmail. In die bewuste mail kloeg ik namelijk steen en been (resp. Philosopher's en 'of the father' voor de fans ;)) over die schandalige blunder van VTM, en schreef ik dat ik, nu ik het boek volledig heb uitgelezen, kan garanderen dat dat zinnetje inderdaad zoveel weggaf als ik vreesde. Eeman antwoordde met 'Misschien moet u maar eens eerst het boek lezen, wie weet betekent dat zinnetje wel iets anders dan u denkt.' Misschien moet Eeman maar eens eerst mijn mail lezen, misschien staat daar wel in dat ik het boek uithad. Geweldig boek trouwens, absolute aanrader.
Maar VTM zijn niet de enigen die op mijn woede kunnen rekenen. Ook de RTBF hebben zich gedragen op een manier die we niet gewend zijn van de pers in dit land. Vindictief, subjectief, zuiver kleinzielig en zelfs kinderachtig. Ik heb het natuurlijk over de manier waarop in het RTBF journaal de misstapjes van Leterme op de nationale feestdag behandeld werden. Men hamerde op het feit dat Leterme niet wist waarom 21 juli de nationale feestdag was. De arme man gokte op de declaratie van de grondwet, zoals in de meeste landen de aanleiding voor de nationale feestdag is, maar dat is fout. Het is namelijk de relatief onbelangrijke eedaflegging van Koning Leopold I (natuurlijk is die belangrijk, maar geef toe, de declaratie van de grondwet en de eigenlijke onafhankelijkheid zijn toch historisch veel belangrijker...). Leterme wist dat niet, en werd daarop afgerekend door de RTBF. En dat terwijl zowel Rudy Demotte (huidig Waals minister-president) en Guy Verhofstadt (premier in de vorige twee regeringen) het ook niet wisten.
De precieze tekst van de journaalpresentatrice (duidelijk geen Franstalige Bavo Claes, eerder een Franstalige Cara Van der Auwera die een poging doet het nieuws te brengen) was '21 juli, de nationale feestdag, de gelegenheid om de waarschijnlijk toekomstige premier van het land enkele vraagjes te stellen over het land, de antwoorden zijn onthutsend'. Gek, ik maar denken dat leiden van het land en leiden van een geschiedenisles iets anders was. Patrick Verellen for President!
Maar ze gingen door, die Franstaligen. Toen men Leterme vroeg om de Brabanconne te zingen, hief hij de Marseillaise, het Frans volkslied aan. Mooie zet vind ik persoonlijk, de Marseillaise is veel cooler dan de Brabanconne. Niet zo vonden de Walen, en toen Leterme ook in de kerk tijdens het Te Deum weigerde mee te zingen terwijl de tekst op de stoelen lag, vonden ze het hoog tijd om Leterme te porren met 'Seggeuh, die Brabanconne was toch da ni he?' Tja. Als de man nu geen zangtalent is... De finale steek naar Leterme kwam omdat hij aan het bellen was tijdens de viering. Dat is geen disrespect voor Belgiƫ mensen, dat is disrespect voor de Kerk. Go Yves!
Maar het ergste aan dit weekend was de coverage van de toespraak van de Koning. Geen enkele krant of TV-zender heeft daarin de vele verborgen kantjes gezien die de Majesteit erin had gestoken. Opnieuw: gelukkig heeft u mij nog.
Zo bleek dat de Vorst een ware humorist is. Dat bleek uit de verscheidene subtiele taalkeuzes die de man heeft gemaakt. Zo vermeldde hij de constructies 'Ik hecht eraan', 'Het heeft me zeer getroffen', en maar liefst twee keer 'Ik sta erop'. Duidelijke referenties naar zijn recente operatie, waar hij gehecht moest worden doordat hij zwaar getroffen was door de comateuze Fabiola. En ik denk dat hij tegenwoordig op niet te veel staat.
Maar ook in de rest van de speech zaten een boel verborgen boodschappen. Zo was de Vorst vol lof over... dit blog. Hij had het over de pioniersrol van cultuur, en de verschillende talenten die in hedendaagse media een kans krijgen. Duidelijk een fan van bBlog en bCast, die koning. Doet me eraan denken, ik moet nog eens een bCast maken. Hij was er ook vol van dat de verscheidene 'organismen' de kennis van de taal aanmoedigen. Ik doe dat constant in bTaal zoals u weet. Hij houdt van me.
Maar hetgene dat nog het meest frappant opviel, en dat nog het minst aan bod kwam in de andere pers, waren de haperingen van de koning. Haperingen die een diversiteit aan dingen kunnen betekenen: de koning wil de kijker tijd geven om de boodschap te laten indringen (hoogst onwaarschijnlijk, gezien er amper boodschap was), de koning is trager geworden na zijn operatie (hoogst onwaarschijnlijk, zelfs het koningshuis heeft door dat benen enkel dienen om te lopen), de koning is dementerende (hoogst onwaarschijnlijk, hoe gaat dat brein versleten zijn...) of, de meest voor de hand liggende reden: de autocue werd bediend door Fabiola. Elke hapering stemde overeen met een microcoma'tje van de ex-koningin, de langste hapering met een beetje klinisch dood zijn. Als u goed luistert hoort u Magere Hein zeggen 'Hoe dikwijls moet ik nog zeggen dat ik dat niet meeneem, dat moet bij het groot huisvuil.'

Conclusie: Belgische Pers --, BeTheB ++

Redefining Press Freedom, since 1986.
Be The B

1 comment:

Anonymous said...

Geachte Moe Mobiel, euh ... ik bedoel BetheB (ik had me weer eens vernist ... ik bedoel vergist),

Uw klachten over de kleingeestigheid van de RTBF zijn zonder meer terecht. Toch even volgende opmerking, want uit uw opiniestuk blijkt dat u niet goed begrepen heeft waar de geschiedenis als wetenschap om draait. De geschiedenis houdt zich bezig met de studie van de mens en de maatschappij in het verleden. Bij het reconstrueren van dit verleden is het allerminst de bedoeling om een aantal fait-divers op te sommen. De klemtoon ligt de laatste decennia veel meer op het blootleggen van maatschappelijke evoluties. De eedaflegging op 21 juli 1831 is zo'n fait-divers. Het zou dus perfect kunnen dat historicus Patrick Verellen ook niet wist waarom 21 juli de nationale feestdag is, terwijl hij ons allicht toch een interessante analyse van de Belgische revolutie zou kunnen geven.
Voor een beroepsquizzer is een dergelijk kennishiaat daarentegen onvergeeflijk. Eigenlijk beweert de RTBF dus gewoon: de beste Belgische quizzer for president!

Tot over een eeuw ... ik bedoel binnenkort, in Zonnedorp