Friday, July 13, 2007

bWoede

Het gebeurt niet vaak. Al zeg ik het zelf, ik ben een opperbeste kerel. Altijd goedlachs, nooit slechtgezind, een uitstekend chauffeur, lief voor iedereen. Maar ik ben misnoegd. Èrg misnoegd.
Voor wie de vetes van de week bijhoudt: deze week is er een dubbelvete aan de gang tegen Kinepolis en Adium. Laat ik beginnen met de Kinepolis-vete. Woensdag ging Harry Potter and the Order of the Phoenix in première, de vijfde in de reeks over de tovenaarsjongen waarvoor het originele idee van mij kwam, maar dat ik cadeau gegeven heb aan een jonge getalenteerde Britse dame die het erg moeilijk had. Naar verluidt gaat het nu beter met haar, ik zou het niet weten, ik heb er tegenwoordig geen contact meer mee. Maar daar gaat het niet om, het gaat om Kinepolis. Ik was er namelijk - zoals steeds met een Harry Potter release - als de kippen bij om tickets te bestellen. Ik ging mijn tickets bestellen om 23 uur dinsdagavond, edoch het Kineticketsysteem meldde mij dat ik slechts tickets kan bestellen tussen 2u en 22u30. Arbitrair leek me dat, edoch, ik probeerde het de volgende dag gewoon opnieuw, maar toen bleek het systeem plat te liggen. Zoals u weet had ik een 10 op Gedistribueerde Systemen, wat me een expert maakt, en het systeem van Kinepolis was pokkeslecht gedesignd. Ik weet niet hoe het gedesignd is, maar het is pokkeslecht. Na een hele voormiddag aan tickets te proberen geraken is het dan uiteindelijk toch gelukt, maar bleek Kinepolis midden in een dialoog een pauze te hebben ingelast. Typisch. Reden genoeg om Kinepolis dus een vete van de week toe te kennen.
Maar de vetes van de week zelf kwamen bijna in het gedrang door Adium, de msn-client die ik gebruik. (Voor de Microsoft-lovers onder u (Microsoft onderwerp van vroegere Vete van de Week trouwens): onder de vele redenen dat ik de officiële client niet gebruik is er het feit dat dat ding op onverklaarbare momenten zonder reden 'toenk' zegt, zeer vervelend.) Er is namelijk een nieuwe versie van Adium uit, waarin niet alleen het stunning window-thema dat ik altijd al gebruikt heb ontbreekt, maar dat de huidige nick verwijdert uit het venster waar je je nieuwe nick moet ingeven. Dat houdt in dat je dus je hele nieuwe nick moet typen, en het een pak moeilijker wordt je nick aan te passen om, bijvoorbeeld, een nieuwe vete van de week toe te voegen. SCHAAM OP JULLIE Adium-mensen! Jullie moesten met jullie openbron, vrijwillige, onbetaalde konten door de grond zakken van schaamte!
Voor de mensen die denken dat mijn vete van de week geen zin heeft: de markt heeft gesproken. Ik had mijn vete tegen Kinepolis nog maar pas afgekondigd, en ik lees al in de krant dat de omzet van de Kinepolis-group met 14% gedaald is. Don't underestimate the power of BB. Ook Microsoft boekt verlies trouwens, voornamelijk op hun XBox 360, grote concurrent van de bEndorsed Nintendo Wii™.

Maar mijn misnoegdheid valt niet samen te vatten in een welbestuurde, zacht optrekkende vete van de week. In een vorige post berichtte ik over mijn oorontsteking, en de antibiotica die ik daarvoor voorgeschreven kreeg. Niet alleen zijn die antibiotica niet roze zoals ik had gehoopt, de bijsluiter staat vol leugens. Opgelost hebben ze geen fruitige smaak, ze smaken naar snoep dat tien jaar geleden geproduceerd werd en vervolgens opgekauwd en weer uitgespuugd door een stuk fruit. Maar erger: ik word er ziek van. Ik weet dat antibiotica dat effect soms hebben, maar dat hoort niet met MIJ te gebeuren, ik kan zeer goed tegen antibiotica, vooral tegen roze antibiotica. Ik heb keelpijn, hoofdpijn, mijn tong ligt open (geen nood, ik ben nog steeds even rad van tong ;)) en ik voel me zelfs licht koortsachtig. Conclusie: ik heb verpleging nodig. And I'm hiring, dus als je knap en mannelijk bent met een zachte aanraking en een gevoelige, onderhoudende en verzorgende aard, en je bovendien voor een hongerloon wil werken (want mijn financiële toestand is door mijn ziekte dusdanig dat ik u enkel effectief met honger kan uitbetalen) reageer dan op deze post met als boodschap 'Ik wil bVerzorger 2007 worden!', en we nodigen je uit voor een interview.

Ik wou dat dit geheel ondertussen mijn woede kon bevatten zoals een auto die braaf 120 rijdt op de autostrade 4 mensen veilig kan bevatten, maar helaas. Een tijdje geleden, ik denk in de post 'Ik heb voor u gemediawatcht' (maar wat weet ik ervan, mijn fans worden op dit moment verondersteld fanatiek genoeg te zijn om een betere kennis over mijn verzameld werk te hebben dan ikzelf), berichtte ik over de drie Republikeinse presidentskandidaten (Sam Brownback, Mike Huckabee en Tom Tancredo) die op een debat toegaven niet in evolutie te geloven. Ik was toen geschokt over die 30% die dat op het debat dierf zeggen. Maar de situatie is erger dan we dachten. Uit een recent onderzoek blijkt namelijk dat 68% van de Republikeinen niet in evolutie gelooft. Dat wil zeggen dat als het Belgisch Federaal Parlement ooit voor 100% uit Republikeinen zou bestaan, het mogelijk zou zijn om in de Belgische Grondwet in te schrijven dat evolutie niet bestaat. Charles Darwin zou zich omdraaien in zijn graf, ware het niet dat hij ondertussen geëvolueerd is naar een spierloos skelet en dus technisch niet in staat is zich om te draaien in zijn graf. En hij is dood, dat bemoeilijkt gemiddeld gezien de zaak ook. Daarom stel ik voor dat iedereen die binnenkort naar de VS reist daar expliciet propaganda maakt voor Darwin. We plannen een grote actie om over de hele VS edities van On the Origin of Species te droppen door middel van een groots opgezette helikopter-actie. Enige probleem is dat het budget van de bFoundation momenteel grotendeels uit honger bestaat, maar daar wordt aan gewerkt.

Zo, dat was het stilaan voor de woede, ik ben blij dat ik u daar rustig en bekwaam doorgestuurd heb gekregen. Tijd nu voor iets anders. Niemand is perfect. Daarom herdefinieer ik superioriteit ook, in plaats van ze gewoon te verpersoonlijken. In mijn vorige post heb ik bSpiik voorgesteld, een revolutionaire manier om de Nederlandse spelling te vereenvoudigen. Helaas zaten er nog een aantal onvolkomenheden in, die we vandaag aanpakken in de nieuwe...

bTaal: foneetis spelcn - dc cctbrydi&

Er waren een aantal klanken die niet konden worden voorgesteld door middel van de vorige editie van bSpiik. Dat wordt opgelost door volgende regels toe te voegen aan de originele twaalf:
  1. De tweeklanken ou en au worden vanaf nu geschreven als ow. 'Ik how van jc, zy dc owdc vrow bowtwex.'
  2. De tweeklank ng is onzinnig als tweeklank en wordt vervangen door het karakter &. Zie 'cctbrydi&' hierboven.
  3. De tweeklanken sh en sj zijn al even onzinnig als fonetische voorstelling van een simpel sisgeluid. Ook zij krijgen een eigen karakter, namelijk de $.
  4. Hetzelfde geldt voor de tweeklank zh en de g als in horloge. Hiervoor gebruiken we #.
Er is bovendien al discussie uitgebroken over een van de originele twaalf regels, namelijk dat de e als in enkcl, heks en ekstcr beter als y zou worden geschreven, en de ij als yy, gezien de bewuste e geen verband vertoont met de e zoals in eevcrzwyn, eewcli& en geen. Na lang beraad heb ik ervoor gekozen hier niet op in te gaan, omwille van het fonetische verschil dat bij alle klinkers in het Nederlands aanwezig is tussen de korte en lange klanken. Voor een perfect dictie-getraind spreker van het Nederlands klinkt de i ook anders dan enkel een korte ii, de a anders dan een korte aa, enz. Het feit dat de korte e toevallig verwant is met een andere klank is in mijn ogen geen mening genoeg om voor deze klinker een uitzondering te maken. Edoch, ik ben een democraat, en in die hoedanigheid ben ik bereid een stemming toe te laten. Ik stem tegen een wijziging van decreet, u kan uw stem uitdrukken in een comment op deze post. Mijn stem telt even zwaar door als de uwe, maar in geval van ex aequo is mijn stem de beslissende en blijft de e dus gewoon e. En nu als illustratie van de nieuwe regels:

bTaal: foneetis spelcn - dc cctbrydi&

Cr waarcn cn aantal klankcn dii niit kondcn wordcn voorgcstelt door midcl van dc voorcgc ediisii van bSpiik. Dat wort opgclost door volgcndc reegcls tq te vqgcn aan dc ori#ineelc twaalf:
  1. Dc tweeklankcn 'ou' en 'au' wordcn vanaf nuu gcsxreevcn als ow. 'Ik how van jc, zy dc owdc vrow bowtwex.'
  2. Dc tweeklank 'ng' is onzincx als tweeklank en wort vcrva&cn door hct karaktcr &. Zii 'cctbrydi&' hiirboovcn.
  3. Dc tweeklankcn 'sh' en 'sj' zyn al eevcn onzincx als foneetisc voorsteli& van cn simpcl sisgclcct. Ook zy krygcn cn ygcn karaktcr, naamclck dc $.
  4. Hctzelfdc geldt voor dc tweeklank 'zh' en dc 'g' als in 'horloge'. Hiirvoor gcbrcckcn wc #.
Cr is boovcndiin al discusii cctgcbrookcn oovcr een van dc ori#ineelc twaalf reegcls, naamclck dat dc e als in enkcl, heks en ekstcr beetcr als y zow wordcn gcsxreevcn, en dc 'ij' als yy, gcziin dc bcwustc e geen vcrband vcrtoont met dc e zoals in eevcrzwyn, eewcli& en geen. Na la& bcraad heb ik crvoor gckoozcn hiir niit op in tc gaan, omwilc van hct foneetisc vcrsxil dat by alc klinkcrs in hct Needcrlands aanweezix is tuscn dc kortc en la&c klanken. Voor cn perfect diksii-gctrynt spreekcr van hct Needcrlands klinkt dc i ook andcrs dan enkcl cn kortc ii, dc a andcrs dan cn korte aa, enz. Hct fyt dat dc kortc e tqvalcx vcrwant is met cn andcrc klank is in myn oogcn geen meeni& gcnqx om voor deezc klinkcr cn cctzondcri& tc maakcn. Edox, ik ben cn demokraat, en in dii hqdaanixhyt ben ik bcryt cn stemi& tq tc laatcn. Ik stem teegcn cn wyzcgi& van decreet, u kan uw stem cctdrukcn in cn comment op deezc post. Myn stem telt eevcn zwaar door als dc uwc, maar in gcval van ekzeekwo is myn stem dc bcsliscndc en blyft dc e dus gcwoon e.

Zo, jullie zijn weer eventjes gesteld.

Live - Drive - Express
Be The B

5 comments:

Unknown said...

Naar aanlydi& van dc door u bcdaxtc speli& wow ik mc vooreerst bckendmaakcn als dc tot op heedcn anooniimc kritikastcr dii opwiirp dat e->y, y->yy. Dc reedcn daarvoor zal ik hiiropvolgent cct dc dqkcn dqn: cr bcstaan in hct Needcrlants (ik hoor geen 'd' in "land"; ik gcbrcck dubclc aanhaali&steekcns om dc ori#ineelc speli& aan te dccdcn) versxilcndc klankle&tcs (meer dan e&kcl 'kort' en 'lang'; cn 'r' zorgt bv. soms voor cn klankvcrle&i&, bcnaadruktc letcrgreepcn wordcn soms ook vcrle&t, ...). Cr diint dan ook gqd naagedaxt tc wordcn hq dii klankle&tcs door een dan wel twee letcrs voorgcsteld mqtcn wordcn, dox dat zal zoowizoo slexts cn bcnaadcri& zyn.

Hct lykt mc dan ook bela&rykcr om dc klankcn zoo veel moogclyk korekt voor tc stelcn dan wel hun len&tcs. Dc 'ee' van 'beer' is cn klank dii totaal vcrxilt van dc 'e' van 'best', en diint aldus myn inziins door cn andcrc letcr voorgcsteld tc wordcn, eens tc meer daar cr reeds cn letcr gereeserveerd is voor dczlfdc klank oovcreenkomstig dc 'y'. Zoo versxilt dc 'oo' (boom) ook daanig van dc 'o' (zot), waar aldus cn soortgclykc diskusii ovcr gcvqrt kan wordcn. Tenslotc kan opgcmerkt wordcn dat dc 'q' vaak cn langc klank voor zal stelcn ('dqn!'), en dc 'ee' soms cn korte ('reeservaasii').

Om te yndcgcn (ik hoor geen 'i' in "eindigen") wow ik u ook feelisiteercn met uw speli&, zc mqt naar myn ygcn bcsxydcn meeni& drums ingcvqrt wordcn als ondcrtiitcli& (volgcns myn leeraar Needcrlants in hct viirdc midclbaar mqst de 'i' in "titel" lang cctgcspookcn wordcn) by hct VRT-#qrnaal. Dat zow hct dc aloxtoonc meedcmens stukcn gcmakclckcr maakcn tc bcgrypcn wat dc Belgisc reegeeri& hem alcmaal oplegcn gaat!

Tine said...
This comment has been removed by the author.
Tine said...

ik vind het bijzonder- maar dan ook zeeeeer bijzonder- frappant dat de nieuwe spelling bijna even gemakkelijk te lezen valt als de oude... -Kinky(mét hoofdletter)- helaas moet ik harder nadenken over hoe ik in de nieuwe spelling moet schrijven... MAAR: ik werk eraan!
dc grqtcn!
(en btw: waarom mogen uw verzorgers geen meisjes zijn :o , die kunnen ook goed verzorgen hoor!)

Rodikal said...

Om je een beetje gerust te stellen: het wijzigen van de grondwet is zo simpel niet. Er moet eerst beslist worden welke artikels van de grondwet kunnen gewijzigd worden, dan moet de regering ontbonden worden, moeten er nieuwe verkiezingen gehouden worden, en dan pas kan de volgende regering de grondwet proberen aan te passen (wat dan door een 2/3 meerderheid in Kamer en Senaat moet goedgekeurd worden). De republikeinen moeten dus 2 keer achtereen serieus winnen om die idioterie erdoor te krijgen.

Er is echter nog een extra bijkomstigheid: door de huidige kieswet worden de zetels niet verdeeld evenredig met het aantal stemmen, maar via een ingewikkelder systeem dat grote partijen bevoordeelt. De Republikeinen moeten dus niet 100% van de stemmen te hebben om ongeveer heel het parlement in handen te hebben.

Maar ik veronderstel dat wij Belgen wel slim genoeg zijn om de republikeinen geen kans te geven;)

Koen said...

Even een taalnderdige opmerking: we spreken pas van een tweeklank als er ook daadwerkelijk twee klanken nauw samenhangend uitgesproken worden. Zo is "o" voor Nederlanders en Engelstaligen een tweeklank, voor ons niet. Ei, au en ui zijn in het standaard Nederlands tweeklanken, eu en oe niet, enz. "Sh" is dus geen tweeklank, het is gewoon een klank die in ons spellingssysteem voorgesteld wordt door twee letters.