Thursday, September 6, 2007

Open brief aan SBS Belgium, het moederbedrijf van VT4

Lezertjes, lezerinnetjes, sire,

ik weet dat jullie allemaal met hooggespannen verwachtingen uitkijken naar de nieuwe blogpost. Ik lijk echter mijn muze eventjes kwijt te zijn, alle sollicitanten (bij voorkeur mannelijk, verplicht meerderjarig, niet ouder dan 22) gelieve u te melden op ben.verhaegen@gmail.com, we kijken wat we kunnen doen voor u. Om uw honger toch een beetje te stillen, heb ik nog eens voor u gemediawatcht, namelijk het programma 'Ben jij slimmer dan een kind van 10', een nieuwe quiz op vt4 (een zender die, in de persoon van Cara van der Auwera al twee vetes van de week aan zijn been heeft gehad). Wat ik daar zag was ontstellend, en heb ik dus meteen aan de zender gemeld in volgende open brief. En die krijgen jullie dus tot ik de muze heb teruggevonden.

Beste,

Vanavond heb ik gekeken naar het nieuwe programma 'Ben jij slimmer dan een kind van 10?'. Hoewel ik het format absoluut goed vond, heb ik mij meermaals tijdens deze uitzending geërgerd. De dronken kandidaat die voor een hoop tienjarigen de indruk wekt dat het oké is om homograpjes te maken kon nog net door de beugel, de flagrante fout in de eerste vraag absoluut niet.
Deze vraag was namelijk 'Uit hoeveel kleuren bestaat een regenboog?', met als juist antwoord zeven. Dit is onjuist. Een regenboog is het resultaat van een dubbele refractie van zonlicht in een regendruppel, waardoor het zonlicht wordt uitgesplitst in al zijn componenten. Het licht van de zon is samengesteld uit alle mogelijke golflengten van licht, en dus ook uit alle mogelijke kleuren. Hieronder zitten zelfs infrarode en ultraviolette componenten. Het juiste antwoord is dus allesbehalve 7 (wat inderdaad is wat klassiek wordt aangeleerd, maar wat absoluut fout is en waarvoor geen enkele fysische basis bestaat), maar oneindig veel. Het meest choquerende is wellicht dat de industrieel ingenieur dat ook niet wist, ik dacht dat die mensen verondersteld werden iets van fysica af te weten. Maar ja, ik dacht dan ook dat die moesten kunnen rekenen.
Om uw vraag dus te beantwoorden: blijkbaar ben ik niet alleen slimmer dan een kind van tien, ik ben slimmer dan de vragenopstellers van vt4. En dat kan toch al tellen.

Met vriendelijke groeten,
Ir. Ben Verhaegen

Update: de vragenopsteller van dienst heeft geantwoord. Zijn reply, en mijn wederreply krijgt u meteen mee.

Goeiemorgen,

Ik heb alle begrip voor uw reactie vanuit uw vakgebied op vraag 1. In zuiver fysisch opzicht hebt u vanzelfsprekend gelijk en bestaat een regenboog uit een oneindig aantal kleuren.
Maar ik vraag uw begrip voor mijn standpunt. Ik kan enkel vragen stellen en daarbij antwoorden hanteren gebaseerd op de leerstof zoals de kinderen die nu (en evenzeer de kandidaten vroeger) aangeleerd krijgen in het lager onderwijs. En het ging hier om een vraag uit de eerste klas, niet uit het secundair. Ik vind het niet zo onbegrijpelijk dat aan kinderen van 6 nog gezegd wordt dat de regenboog uit 7 kleuren bestaat. Het zijn die 7 kleuren die ze kunnen waarnemen. Wat de essentie is, want bovendien ging het om een vraag over muzische vorming (i.c. kleurenleer) en niet over fysica. Ik kan voor de rest enkel met u hopen dat later in de lessen fysica het hele fenomeen correct uitgelegd wordt.
Mischien had ik Goedele het ganse verhaal kunnen laten uitleggen. Ik zal die bedenking als consructief meenemen voor eventuele latere opnames.
Bedankt voor uw reactie en blijf vooral (kritisch) kijken.

Met vriendelijke groeten,

Steven Demedts
vragensteller van dienst

Goeiemorgen Steven,

Eerst en vooral van harte bedankt voor uw antwoord, dat kan ik ten zeerste appreciëren. Uiteraard heb ik begrip voor uw standpunt, het is uw vraag niet die de kinderen foute dingen leert. Maar toch nog even een extra anekdote die een collega me een dag nadat ik mijn brief had gestuurd vertelde: in realiteit kunnen er maar 5 kleuren worden onderscheiden, heel eventueel slaagt iemand er in om er 6 te zien. In de tijd dat regenbogen voor het eerst als verschijnsel werden onderzocht was de Katholieke Kerk echter nog de broodheer van de wetenschappers, en 5 was geen heilig getal. Iemand slaagde er nog in om ook oranje waar te nemen, maar indigo werd er bij gefabriceerd om aan het heilig getal 7 te komen. Of dit helemaal klopt weet ik niet, maar ik heb het nog eens opgezocht in mijn fysicaboek en daar sprak men over de 6 kleuren die het zichtbaar spectrum kenmerken: rood, oranje, geel, groen, blauw en violet. Maar dàt neem ik u dus al helemaal niet kwalijk, dat wist ik zelf ook niet.
In elk geval, nogmaals bedankt voor het antwoord, en ik hoop dat er volgende uitzending een volwassener kandidaat mag omspringen met uw vragen.

Met vriendelijke groeten,
Ben Verhaegen

Look - Watch - Complain
Be The B

4 comments:

Rodikal said...

Dat er 7 kleuren in een regenboog zouden zijn is idd niet waar. Zoals in uw post staat moeten het er oneindig zijn, maar in de tijd dat ze de regenboog zijn 7 kleuren gegeven hebben, waren de principes die aan de basis lagen van deze kleurenpracht nog niet bekend volgens mij. Dus kunnen we ze misschien enigzinds vergeven, ware het niet dat een normaal mens maar 5 kleuren onderscheid in een regenboog. Helaas stond in die tijd de wetenschap nogal onder druk van een instituut genaamd 'Katholieke Kerk', en die vonden 5 niet zo'n tof getal, maar 7 daarentegen wel (het was immers een heilig getal). De zender VT4 zou beter eens grondiger onderzoek doen, en ervoor zorgen dat ze het correcte antwoord kennen op hun vragen!

Anonymous said...

- Elk kind ziet wel eens een volwassene zich compleet belachelijk maken...meestal op familiefeestjes. Daar worden ze groot van.
- Gays bestaan, gays zijn hier, je mag ermee lachen!
- 7 zit IN oneindig

Anonymous said...

Over anonieme reacties:

- het getuigt van weinig ballen om niet voor een pseudoniem te kiezen dat door de schrijver van deze bijdragen kan worden geïdentificeerd.

Anonymous said...

Als je dan toch een pseudoniem gebruiken wil, probeer dan uw commentaar ook on-topic te houden en niet enkel andere commentatoren af te breken.
Dit gezegd zijnde:
- 'Slimmer dan....' is gewoonweg een programma dat uit de USA is geplukt en dáár werkt het omdat ze gewoon zijn van af en toe eens een stukje programma te krijgen tussen 2 reclameblokken.... en ze zijn daar echt niet slimmer....
- Indien de productieploeg Frank's gedrag niet te tolereren had gevonden, dan was dit nooit uitgezonden geweest, dit bewijst enkel met wat voor een bende j********n men daar op een hoopje zit.(Ik heb de proefopname meegemaakt van dit vehikel en ik kan u garanderen, dat was nog erger!!!
- Ik ken Frank en ja, hij is van tijd wat aan de gekke kant en ja, hij kwam hier als een oetlul over maar neen, hij is echt niet zo dom of idioot of wat dan ook.
Frank, de buit is binnen, kerel, en dat is wat telt voor jou, denk ik......