Sunday, February 22, 2009

Oscars #81 - Part 2

Zo, ondertussen ben ik terug van mijn housewarming, en heeft u nog steeds elf voorspellingen van mij te goed. Hier gaan we.

Montage
De nominaties: Frost/Nixon, Milk, Slumdog Millionaire, The Curious Case of Benjamin Button, The Dark Knight
De commentaar: dit is weer zo iets waar Slumdog Millionaire voor gelauwerd wordt, maar wat ik absoluut kak vond aan die film. Er werd gegoocheld met effectjes die afbreuk deden aan wat mooie beelden hadden kunnen zijn. Hij heeft er wel de BAFTA voor gekregen, en ik vrees misschien de oscar ook. Dit is een oscar die vaak gaat naar de technisch indrukwekkender films, dus hier durf ik nog eens een gokje maken weg van Slumdog. Maar dit is niet echt mijn domein, en dus is het toch een beetje een sprong in het duister. Van deze gelegenheid wil ik echter wel gebruik maken om toch een beetje verdiend credit te geven aan monteurs: zij hebben een veel grotere invloed op wat een film uiteindelijk wordt dan veel mensen vermoeden. Kudos aan monteurs!
De keuze van b: The Dark Knight
De winnaar: The Dark Knight

Buitenlandse film
De nominaties: Der Baader Meinhof Complex, Entre Les Murs, おくりびと (okuribito), Revanche, Vals im Bashir
De commentaar: hier heb ik enkel Entre Les Murs en Vals im Bashir gezien, respectievelijk de winnaar van de Gouden Palm in Cannes, en de winnaar van de Golden Globe voor beste buitenlandse film. Entre les Murs vind ik persoonlijk sterk overhypet, al kan dat enigszins te maken hebben dat, toen ik naar deze prent over een probleemklas ging kijken, er een real-live rumoerige klas bij mij in de bioscoopzaal zat. Desalniettemin denk ik dat ik toch nog vrij goed kon inschatten dat het weliswaar in alle simpliciteit een mooie film was, maar dat een gouden palm misschien toch net een beetje te veel van het goede is, en een oscar al helemaal.
Dit is overigens jaarlijks een van de meest gecontesteerde categorieën, omwille van het perverse nominatiesysteem. Elk land nomineert één film, die worden dan allemaal gescreend door een comité van mensen die daar tijd voor hebben (doorgaans oude mensen uit een cultuur die geen ondertitels gewoon is), en die maken een shortlist, waaruit de uiteindelijke genomineerden dan komen. Bijzonder veel manieren dus waarop goede en anderzijds gewaardeerde films uit de boot kunnen vallen, zoals dit jaar gebeurd is met Gomorra (persoonlijk geen favoriet, maar toch), Il y a Longtemps que Je t'Aime en Le Silence de Lorna (van onze eigen Dardennes). Dus: het zal wel jammer zijn, maar we moeten het er nu eenmaal mee doen.
Te weinig gezien, dus ook hier geen favoriet, ik hoop enkel dat het niet Entre Les Murs wordt.
De winnaar: Vals im Bashir

Makeup
De nominaties: Hellboy II: The Golden Army, The Curious Case of Benjamin Button, The Dark Knight
De commentaar: in slechts één van bovenstaande films heeft het makeup-team het onmogelijke bereikt: Brad Pitt lelijk maken. Als dat niet oscarwaardig is, weet ik het ook niet meer. (Al was de makeup van Hellboy ook wel bewonderenswaardig.)
De keuze van b: The Curious Case of Benjamin Button
De winnaar: The Curious Case of Benjamin Button

Muziek - soundtrack
De nominaties: Defiance, Milk, Slumdog Millionaire, The Curious Case of Benjamin Button, Wall•E
De commentaar: voor deze categorie heb ik niet alleen alle films gezien, maar ook alle albums beluisterd. Er zitten absolute pareltjes tussen, waartoe naar mijn smaak de winnaar van de BAFTA én de Golden Globe, u raadt het al, Slumdog Millionaire, niet behoort. Met uitzondering dan van één liedje, zie daarvoor de volgende categorie. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak, en zoals bij het songfestival vrees ik dat ook hier het etnisch gewauwel het zal halen van de échte goeie muziek. Mijn persoonlijke favoriet, en een enorme verrassing is Milk, waar gespeeld wordt met klassieke muziek in nieuwe bezettingen en met "nieuwe klassieke" muziek om een streep te trekken onder het leven van de operaliefhebber Harvey Milk. Ook zeker vermeldenswaardig is de prachtige muziek van Wall•E, waar achtereenvolgens de solitude op aarde van ons lief klein robotje, de immense grootte van de open ruimte, en de enorme spanning van een onmogelijke tocht uit blijken. En nog veel meer, maar ik ben zoals altijd op spoiler alert.
De keuze van b: Milk en/of Wall•E, ik zit weer gewrongen.
De winnaar: *zucht* Slumdog Millionaire

Muziek - liedje
De genomineerden:  O... Saya (Slumdog Millionaire), Jai Ho (Slumdog Millionaire), Down to Earth (Wall•E)
De commentaar: Vorig jaar waren er drie liedjes uit Enchanted genomineerd in deze categorie, het jaar ervoor waren er drie uit die "musical" waarvan ik de naam niet wil noemen met die "zangeres" wiens naam ik niet wil noemen. Telkens uit een totaal van vijf genomineerden. Ondertussen heeft the Academy een nieuwe regel ingevoerd die stelt dat er maar maximaal twee liedjes uit elke film mogen genomineerd worden, en blijkbaar waren er niet genoeg interessante nummers meer over op die manier. In elk geval, O... Saya daar krijg ik echt hoofdpijn van, maar Jai Ho (een nummer waar tijdens de end credits in ware Bollywoodstijl op gedanst wordt en eigenlijk niets meer met de film te maken heeft) is echt wel aanstekelijke, goeie muziek. Maar het nummer van Peter Gabriel dat ons vertelt dat we maar één aarde hebben is dat ook, en the Academy heeft een recente geschiedenis met het kiezen voor klimaatgerichte nummers (het liedje van An Inconvenient Truth won namelijk twee jaar geleden ook al deze oscar). Dit is dus een eerder moeilijke om te callen, dus dit zal u mij maar gewoon moeten vergeven als ik het fout heb.
De keuze van b: Down to Earth - Wall•E
De winnaar: Down to Earth - Wall•E

Beste film
De nominaties: Frost/Nixon, Milk, Slumdog Millionaire, The Curious Case of Benjamin Button, The Reader
De commentaar: Dé oscar natuurlijk, degene waar iedereen elk jaar naar uitkijkt, en vooral ook degene waar iedereen elk jaar mijn commentaar over wil horen. Goed, per film dan maar.
  • Frost/Nixon: prachtige verfilming van de journalist die Richard Nixon tot zijn eerste echte bekentenis rond Watergate kon dwingen. Een ongelooflijk saai iets als een politiek interview wordt hier een echte thriller, wat mee te danken is aan de briljante vertolkingen van de hoofdrolspelers. Helaas misschien net iets te weinig uitzonderlijk om de oscar echt te winnen, maar alvast een toekomstige dvd-aankoop voor mezelf.
  • Milk: een film waar ik me dan weer persoonlijk een beetje meer bij betrokken voel, het verhaal van Harvey Milk, de eerste openlijke homoseksueel die in de VS verkozen werd voor een publiek ambt als city supervisor van San Francisco. Opnieuw prachtige vertolkingen, een helaas heikel actueel thema (na het opnieuw ontbinden van het recht op homohuwelijken in San Francisco), maar ook hier vrees ik: not the stuff Oscar's made of. Net niet mooshy of spectaculair genoeg.
  • Slumdog Millionaire: de door iedereen gedoodverfde winnaar. Prachtig verhaal, enorm mooi opgebouwd, maar door de regisseur verkloot. En de kind-acteurs in India zijn dan nog eens dik onderbetaald, een reden temeer dus om de film te boycotten. In het verleden zijn er wel nog meer gedoodverfde winnaars geweest die naast de oscar grepen (we denken aan films als Star Wars, Saving Private Ryan en meer recent nog Brokeback Mountain), dus mijn hoop is nog groot, maar toch is dit mijn voorspelling.
  • The Curious Case of Benjamin Button: in een typisch oscarjaar zonder overdreven gehypet ethnisch gedoe is dit de gedoodverfde oscarwinnaar. De film heeft alles waar de oscars om draaien: het scenario is onwaarschijnlijk vlot en vol plotwendingen die de kijker zonder probleem bijna drie uur geboeid houden. Alles is prachtig geschoten in een stijl waarmee je je er haast bij waant. Het is een verhaal over liefde en hoe bizar moeilijk die kan zijn. Het is een biopic, zij het dan van een fictief persoon. De acteerprestaties mogen er zijn, de verouderingstechnieken zijn verbluffend. En toch gaat deze prachtfilm, het hoogtepunt van wat er in 2008 uit Hollywood gekomen is (en de oscars zijn nu eenmaal de bekroning van Hollywood, of je daar nu van houdt of niet), het niet winnen. En dat is zonde.
  • The Reader: in een aflevering van de befaamde en geniale televisiereeks "Extras" is te zien hoe Kate Winslet een holocaustfilm draait, niet om de herinnering aan de gruwel hoog te houden, maar om een oscar te winnen. Films over WO II zijn namelijk gegarandeerd oscargoud. En dan, een beetje later, draait ze deze film waarin ze een ex-kampbewaakster speelt die in de jaren 50 wordt veroordeeld voor haar rol in de nazimachine. Het verhaal gaat eigenlijk over een jongeman die met haar een seksuele relatie aangaat voor het proces, en haar nadien in een ander daglicht ziet, en hoe hij daar mee omgaat. Ook dit is een bijzonder mooie film, die blijkbaar in de VS toch niet zo bijzonder goed is ontvangen. Jammer, uw blogger vond em wel goed en raadt u hem ten zeerste aan.
De keuze van b: The Curious Case of Benjamin Button
De winnaar: Slumdog Millionaire, maar fingers crossed voor iets anders!

Korte animatiefilm
De nominaties: La Maison en Petits Cubes, Lavatory-Lovestory, Oktapodi, Presto, This Way Up
De commentaar: Als u zich mijn blogposts van rond augustus herinnert, zal u nog wel weten hoe ik schreef dat ik de award show van Siggraph had bijgewoond, en hoe ik daar Oktapodi zich had zien plaatsen voor een eventuele oscarnominatie. Dat filmpje heeft het dus ondertussen ver geschopt, maar of het de oscar zal halen is nog zeer de vraag. Er is namelijk concurrentie van de ijzersterke Pixar short die voor Wall•E draaide: Presto. Ook bijzonder goed vond ikzelf Lavatory-Lovestory, die dan wel enorm simpel geanimeerd mag zijn, maar wel een heel mooi verhaaltje vertelt over een toiletdame op zoek naar de ware. This Way Up was daarentegen wel mooi geanimeerd, maar als geheel filmpje iets minder geslaagd. En La Maison en Petits Cubes, wel die heb ik tot mijn grote spijt nergens gevonden.
De keuze van b: Lavatory-Lovestory
De winnaar: Presto

Kortfilm - live action
De nominaties: Auf der Strecke, Manon sur le Bitume, New Boy, Spielzeugland, The Pig
De commentaar: Niets gezien, dus enkel een wilde gok
De winnaar: Auf der Strecke

Geluidsmontage
De nominaties: Iron Man, Slumdog Millionaire, The Dark Knight, Wall•E, Wanted
De commentaar: Dit is weer zo'n categorie waar de meeste mensen absoluut geen idee hebben wat het betekent. Wel, geluidsmontage is het aaneenplakken van het geluid tot een vlotte geluidsband. Heel basis uitgelegd, want het is natuurlijk echt niet simpel. Dit is dus ook zo'n categorie die heel moeilijk te voorspellen is voor de mensen die er niet constant mee bezig zijn. Ik weet alleen dat de BAFTA naar (hoe kan het ook anders) Slumdog ging, en dat dit in het verleden ook wel eens naar technischere films is gegaan.
De keuze van b: The Dark Knight
De winnaar: The Dark Knight

Geluidsmixage
De nominaties: Slumdog Millionaire, The Curious Case of Benjamin Button, The Dark Knight, Wall•E, Wanted
De commentaar: in tegenstelling tot geluidsmontage, gaat dit over de beslissing wat je hoort op welk moment, en hoe luid het allemaal is tegenover mekaar. Ook hier gaat het meestal naar technischere films. En in animatie is dit natuurlijk extra moeilijk en nodig, gezien daar niets rechtstreeks is opgenomen.
De keuze van b: Wall•E
De winnaar: Wall•E

Visuele effecten
De nominaties: Iron Man, The Curious Case of Benjamin Button, The Dark Knight
De commentaar: Hoewel de effecten bij alledrie dik in orde waren, werden ze bij The Curious Case of Benjamin Button bijzonder origineel gebruikt. Daar ging het namelijk niet om spectaculaire vechtscènes te land ter zee en/of in de lucht, maar wel om de veroudering van personages die met traditionele technieken veel te tijdrovend zou zijn. Daarom werden de gezichten van Brad Pitt en Cate Blanchett maar gewoon op echte oude mensen geplakt, maar op een bijzonder overtuigende manier. En daarom gaat deze oscar naar Benjamin Button.
De keuze van b: The Curious Case of Benjamin Button
De winnaar: The Curious Case of Benjamin Button

Zo, bij deze heeft u nog twee oscars van mij te goed, namelijk de scriptoscars (adapted en original). Ik probeer echter ook alle genomineerde scripts gelezen te krijgen, en dat is nu nog niet het geval. Ik probeer dat morgen nog gedaan te krijgen, maar als het tegen 18u niet lukt krijgt u alsnog mijn voorspelling cadeau, zij het dan met één of meerdere ongelezen scripts. En morgen om 2u 's nachts Belgische tijd (dus nog een 21u40min op dit moment) zullen we het eindelijk gaan weten.

b. Your window to Hollywood.

No comments: