Saturday, February 21, 2009

Oscars #81 - Part 1

Goed, morgen is het zover, de oscars zijn weer in het land. En met hét land bedoel ik dan voor één keer Hollywood. Zowat elke idioot met een internetverbinding placht deze dagen te doen alsof hij het weet, en uw liefste blogger mag daar natuurlijk niet bij ontbreken. Waar (die absoluut idiote filmredacteur van) de Standaard het echter enkel heeft over "de belangrijke categorieën" (de acteercategorieën, beste film, beste regie, animatiefilm en buitenlandse film (waar is script, idioten?)), waag ik mij ondertussen aan zowat alles, behalve live action kortfilm en de documentaire oscars. Waarom? Dat zijn de categorieën waarin ik niets gezien heb. Korte animatiefilm heb ik 4/5 gezien, Buitenlandse film 2/5. Van al de rest, dames en heren, heb ik alles gezien. Wat mij, ongetwijfeld, in een veel betere positie plaatst om een oordeel te vellen dan whatshisname van de Standaard, die toch enkel maar dweept met het "hoezee hoezee het is geen Hollywood"-vehikel uit India.
Alrighdy, hier gaan we.

Acteur
De nominaties: Frank Langella (Frost/Nixon), Sean Penn (Milk), Brad Pitt (The Curious Case of Benjamin Button), Richard Jenkins (The Visitor), Mickey Rourke (The Wrestler)
De commentaar: en we beginnen al meteen met een moeilijke categorie. Niet omdat moeilijk te zeggen is wie zal winnen, maar omdat er dit jaar echt sterk geacteerd werd. Van de door de Vlaamse pers fel onderschatte Brad Pitt tot de door de wereldpers een heel klein beetje overschatte Mickey Rourke. Alleen Richard Jenkins is een verrassing in dit lijstje. Ja, die man is geweldig (beter bekend van een aantal bijrollen trouwens, waaronder dit jaar ook een enorm sterke bijrol in Burn After Reading), maar toch net dat beetje onder het niveau van de vier anderen. Waarschijnlijk ook omdat de rol nu eenmaal niet zo indrukwekkend is. Het is trouwens ook zijn eerste echt grote nominatie voor deze film, omdat Dev Patel (de vijfde genomineerde voor de BAFTA) en Leonardo DiCaprio (genomineerd voor de Golden Globe) ernaast grepen. Het gaat dus eigenlijk tussen vier, maar vooral tussen twee: Sean Penn die al diverse awards van critici én de SAG award van zijn collega's in ontvangst mocht nemen, en Mickey Rourke die het haalde op de BAFTA's en de Golden Globes. Die laatste leverde dan wel een sterke prestatie, maar eigenlijk toch vooral omdat hij zichzelf mocht spelen, maar dan als wrestler in plaats van acteur.
De keuze van b: Sean Penn, prachtige prestatie, prachtige film, en veel gelauwerd omdat ie meer Harvey Milk was dan de echte.
De oscarwinnaar: Mickey Rourke, jammer genoeg.

Acteur in een bijrol

De nominaties: Philip Seymour Hoffman (Doubt), Josh Brolin (Milk), Michael Shannon (Revolutionary Road), Heath Ledger (The Dark Knight), Robert Downey Jr. (Tropic Thunder)
De commentaar: Deze staat al vast van voor de oscars van vorig jaar. Bij de enorme waslijst aan redenen waarom we de dood van Heath Ledger zo betreuren kunnen we echter nog eens deze categorie toevoegen: als hij niet was komen te gaan, was ook de strijd om deze oscar bijzonder spannend geweest. Ook hier hebben we vier enorm sterke prestaties, met Josh Brolin die er een klein beetje onder bungelt. Maar zelfs als hij niet gestorven was, was de kans groot dat Ledger het zou gewonnen hebben. Shannon's schermtijd was te kort, RDjr. leverde een geweldige komische prestatie, wat ook meestal niet op veel credit van the Academy kan rekenen. En PSH was geniaal, maar net dat beetje minder geniaal dan hij was in Capote.
De keuze van b: Heath Ledger, en een speciale award voor the dude playing a dude playing a dude disguised as another dude.
De winnaar: Heath Ledger, maar als u dat nog niet wist wil ik u nu vragen mijn blog te verlaten.

Actrice
De nominaties: Angelina Jolie (Changeling), Meryl Streep (Doubt), Melissa Leo (Frozen River), Anne Hathaway (Rachel Getting Married), Kate Winslet (The Reader)
De commentaar: de categorie met exact dezelfde situatie als bij de acteurs. Vier ijzersterke prestaties, eentje die ook wel goed was maar wiens nominatie uit het niets komt (Leo). Hier zijn het er wel drie die de awards totnogtoe verdeeld hebben: Kate Winslet die voor die rol de BAFTA en de Golden Globe voor beste bijrol won, Anne Hathaway met een hoop critics awards, en Meryl die een critic award mocht delen met Anne Hathaway en met de SAG naar huis ging. Moeilijke keuze dus, vooral omdat het ook nog eens onsympathieke personages zijn die het goed doen. En Kate Winslet die niet genomineerd is voor haar andere award-winning performance in Revolutionary Road. Ook jammer voor Angelina, die, hoewel ik ze met de beste wil van de wereld niet kan uitstaan, wél een ijzersterke acteerprestatie (wat mij betreft de eerste van haar carrière) heeft neergezet.
De keuze van b: Kate Winslet. Nipt.
De winnaar: Kate Winslet.

Actrice in een bijrol
De nominaties: Amy Adams (Doubt), Viola Davis (Doubt), Taraji P. Henson (The Curious Case of Benjamin Button), Marisa Tomei (The Wrestler), Penélope Cruz (Vicky Cristina Barcelona)
De commentaar: een erg moeilijke categorie om een heel andere reden: hier steekt er niets echt enorm bovenuit. Alle prestaties waren sterk, maar niet hartverscheurend sterk. Er waren erg cute dingen bij (Cruz en Adams), erg emotionele maar te korte dingen (Davis), en grote verrassingen die de film soms nog een beetje rechthielden, of hem helemaal stutten (Henson en Tomei). Moeilijke keuze dus.
De keuze van b: Taraji P. Henson. Bijna 70 jaar na Gone With the Wind mag er nog eens een zwarte actrice met een rol in the Old South winnen.
De winnaar: Penélope Cruz, toch een beetje onterecht.

Animatiefilm
De nominaties: Bolt, Kung Fu Panda, Wall•E
De commentaar: de Standaard stelde zich de vraag waarom het overal (terecht) bejubelde Vals Im Bashir (een geanimeerde documentaire) niet genomineerd is in deze categorie. Het antwoord is simpel, maar discussieer gerust over hoe terecht: die film had enorme kwaliteiten, maar dan vooral als documentaire en als film, en minder als zuivere animatiefilm. De drie genomineerden hadden dat wel. Overigens vind ik het wél gek dat Vals im Bashir niet genomineerd is als documentaire, maar goed. Dit is ook een categorie die al lang vaststaat. Kung Fu Panda was cute maar lang niet uitzonderlijk, Bolt is dan wel het beste dat Disney zelf heeft gemaakt sinds pakweg The Lion King, maar het kan toch net niet raken aan de majesteit van Pixar. Als het Wall•E niet wordt ga ik een week lang met rendierhoedje naar school.
De keuze van b: Wall•E, hands-down.
De winnaar: Wall•E.

Art Direction
De genomineerden: Changeling, Revolutionary Road, The Curious Case of Benjamin Button, The Dark Knight, The Duchess
De commentaar: Een categorie waar de meesten niet van weten waarvoor ze nu eigenlijk staat, dus even een woordje van uitleg: de art direction bepaalt eigenlijk een beetje de look van de film. Het is de setdressing, de decors, het uitzicht van de visual effects, maar ook dingen als de kleurtoon van de film. Dit jaar waren er een aantal goeie bij, maar er springen er twee uit: Benjamin Button en Changeling. Changeling verdient echt een oscar in deze categorie of de volgende, maar de kans dattie het krijgt is klein, omdat de effort van Benjamin Button gewoon een pak verder ging. Ikzelf blijf verscheurd tussen die twee. Benjamin Button mocht overigens ook al met de BAFTA naar huis, dus is de kans bijzonder groot dat daar nu ook de oscar bijkomt.
De keuze van b: Changeling én The Curious Case of Benjamin Button. Het moest mogen.
De winnaar: The Curious Case of Benjamin Button

Cinematografie
De nominaties: Changeling, Slumdog Millionaire, The Curious Case of Benjamin Button, The Dark Knight, The Reader
De commentaar: Nog zo eentje waarvan weinigen weten wat het nu eigenlijk is. De cinematografie is eigenlijk de iets technischer kant van de Art Direction, namelijk hoe er met de camera wordt omgegaan, hoe de belichting wordt aangepakt, etc. Altijd een beetje een moeilijke categorie voor een niet-cinematograaf. Slumdog Millionaire ging met de BAFTA lopen, maar persoonlijk was de cinematografie daar echt niet mijn ding. Wel mooi was die van Changeling en Benjamin Button, en pas echt kunstig die van The Dark Knight. Maar enkel God en twee accountants weten wat het wordt.
De keuze van b: The Dark Knight
De winnaar: Slumdog Millionaire

Kostuumontwerp
De nominaties: Australia, Milk, Revolutionary Road, The Curious Case of Benjamin Button, The Duchess
De commentaar: Dit is dan weer een categorie waarvan iedereen weet wat ze betekent, maar waar niemand écht op let als ze naar de film kijken. Buiten mode-ontwerpers. En janetten. Over het algemeen doen kostuumdrama's het om evidente redenen erg goed in deze categorie, en daar is dan meteen The Duchess. Al waren de kostuums van Benjamin Button natuurlijk ook mooi en die van Australia het enige goede aan die film, The Duchess heeft al een BAFTA in de kast, en daar zal waarschijnlijk zondagavond een klein naakt mannetje met een zwaard tussen zijn benen bijkomen.
De keuze van b: The Duchess
De winnaar: The Duchess

Regie
De nominaties: Ron Howard (Frost/Nixon), Gus Van Sant (Milk), Danny Boyle (Slumdog Millionaire), David Fincher (The Curious Case of Benjamin Button), Stephen Daldry (The Reader)
De commentaar: Eindelijk eens een categorie waar ik zelf binnen twintig jaar toch wel eens in wil staan. Laat ik beginnen met een flagrante omissie hier: Sam Mendes (Revolutionary Road, vooral ook bekend van American Beauty) die een aantal prachtige emoties heeft gecapteerd door zijn shotkeuzes. Véél beter dan wat Danny Boyle heeft gepresteerd met zijn infantiel gespeel met effectjes of de soms ondermaatse acteursregie, hoewel hij toch gaat winnen. Op Boyle na zijn de nominaties allemaal terecht, vier uitzonderlijke films in uitzonderlijke regie, met vaak prachtige shots. Ik zou u voor elke film kunnen zeggen welke ik bedoel, maar dat zijn dan vaak vooral shots tegen het einde van de film, en laat ik vooral de film niet verpesten voor u.
De keuze van b: Hartverscheurend moeilijk, dit. Ik heb Milk al een grote oscar gegeven en ik ga er nog eentje geven aan Benjamin Button, dus laat deze maar gaan naar Frost/Nixon, waar Ron Howard een oersaai ding als een politiek interview heeft omgetoverd in de ijzingwekkendste thriller van het jaar.
De winnaar: De man die ons collectieve zelfmoordneigingen gaf na het kijken van The Beach, Danny Boyle.

Volle lengte documentaire
De nominaties: Encounters at the End of the World, Man on Wire, The Betrayal (Nerakhoon), The Garden, Trouble the Water
De commentaar: Zoals gezegd, niets gezien, dus geen commentaar, en geen keuze van b, enkel een voorspelling.
De winnaar: Man on Wire

Korte documentaire
De nominaties: Smile Pinki, The Conscience of Nhem En, The Final Inch, The Witness - From the Balcony of Room 306
De commentaar: Same here, maar hier is het echt een gok gewoon gebaseerd op de titel.
De winnaar: The Witness - From the Balcony of Room 306

Hier ga ik het voorlopig bij laten (ik moet naar een housewarming), met een beetje geluk vannacht nog de overige voorspellingen, anders morgen. U heeft nog van mij te goed: montage, buitenlandse film, makeup, soundtrack, lied, beste film, korte animatie, live action kortfilm, geluidsmontage, geluidsmixage, visuele effecten, script op basis van ander materiaal, origineel script. Stay tuned!

b. Your window to the 81st Academy Awards.

1 comment:

Anonymous said...

dat rendierhoedje, ga je dat dan ook opzetten op revue? please? of gaan we ons woensdag eerder bezatten als ie niet wint?