Saturday, May 12, 2007

Welkom op het nieuwe bBlog!

Een mens komt al eens voor problemen te staan. Een van die problemen, die iedereen wel eens over zich heen krijgt, is die eeuwige kwestie 'wat doe ik met mijn leven?' En precies daar zit ik nu mee.
Ik ben een entertainer. U kan dat zien aan het feit dat ik dit blog schrijf, de bedoeling is u te entertainen. Ik ga namelijk niet beweren dat ik wijsheid in pacht heb, althans geen wijsheid die elders op het net niet te vinden is. En dat is net een deel van het probleem. Precies die wijsheid was ooit mijn doel. Vandaar de ingenieursstudie, gericht op het kweken van die wijsheid. Maar wat kreeg ik? Kennis. Geen wijsheid, kennis. Natuurlijk, zonder kennis geen wijsheid, maar kennis zonder wijsheid is evenzeer nutteloos.
Dus hoe vinden we dan die wijsheid? Op onszelf, alleen, in een zoektocht doorheen de wereld maar ook door het leven. Een ontdekkingsreis zo u wil. Dat is een klein stukje wijsheid dat ik ontdekt heb op mijn zoektocht, een zoektocht die nog maar net begonnen is. Een zoektocht naar wat ik wil doen met mijn leven.
En dit blog is een deel van die zoektocht, letterlijk het logboek van mijn reis. Zoals gezegd ben ik een entertainer (een ander stukje wijsheid dat ik tegenkwam op mijn reis, verborgen onder een rotsblok met het logo van de KULeuven erop). Misschien is die wijsheid dan toch niet mijn uiteindelijke doel, maar is mijn persoonlijk hoger doel de kunst, dat weet ik niet. Maar voel u vrij om daar samen met mij achter te komen. Want als entertainment mijn doel is, bent u mijn publiek, en bijgevolg mijn bestaansreden.
Hoe neem ik u mee vraagt u? Wel, ik wou dat daar een eenvoudig antwoord op was. Helaas is dat er niet. Ik weet het namelijk niet. Misschien zal ik dichten, misschien prozaïseren. Wie weet filosofeer ik er zelfs op los, zoals een beetje hier het geval was. En misschien wordt het een relaas van mijn dagen, ik weet het niet. Maar in elk geval heb ik nu een doel, en dat doel is mijn doel vinden. En u kan mij daarbij helpen. Doe dat ook alstublieft. Reageer op mijn posts, spreek me aan, mail me, bel me, knuffel me als u het echt niet kan laten. But show me you care. En laat anderen dit lezen, mij volgen.

Zoek mee, en laat anderen inzien dat ook zij een zoektocht voor zich hebben.

Het einde van het andere blog, en het begin van dit blog luidt ook een aantal veranderingen in. En dan heb ik het uiteraard niet alleen over de nieuwe url. De oude slogan 'Live - Dare - Express :: be the B' (en spatiëring en layout-varianten) vervalt nu definitief. De echte fans die van tijd tot tijd msn'en weten al dat de nieuwe 'B: Redefining Superiority since 1986' is. (Dat past trouwens ook perfect in die zoektocht, ik ben op zoek naar nieuwe manieren om superioriteit te garanderen) De taaltips zijn ook terug van weggeweest, en u krijgt er meteen eentje op het einde van deze post.
Een nieuwe rubriek die ik regelmatig zal proberen te eren is
'Ik heb voor u gemediawatcht', alwaar ik u meeneem door het circus op uw buis, zodat u niet zélf hoeft zitten afzien voor Big Brother en Emma. Een eigenzinnige escapade, zoektocht zo u wil, door de hedendaagse media zeg maar. Maar die rubriek behoort natuurlijk zijn eigen nette introductie, dus laten we dat houden voor een eigen post.
Dat brengt me trouwens ook bij nog een klein nieuwigheidje. Waar vroeger elke post een eigen BeTheB-tip en taaltip bevatte, is dat systeem een beetje belachelijk. Ik post waar ik zin in heb, leg mezelf geen grenzen op, als ik eens een keertje geen taaltip kan verzinnen hoeft een anders buitengewoon interessante post daar niet meer op te wachten. Makkelijk voor mij, voordelig voor u want meer posts.
Sommigen zullen het ongetwijfeld vervelend vinden dat er nu geen sterretje meer verschijnt in msn als ik dit blog update. Inderdaad, dat was nog een nuttige feature van mijn msn thingy (ik weiger nog steeds de naam
W*n-d'oh$ L**e Sp**e uit te spreken, of uit te schrijven). Edoch, er bestaan interessante alternatieven voor. Zo kan u zich via Google Reader ook abonneren op dit blog. Of de uitstekende firefox browser heeft rss-opties (als ik mij niet vergis internet explorer 7 ook, 3 jaar na firefox...), waardoor u zich ook kan abonneren. Indien u meer documentatie wil: reageer op de post en vraag ernaar!
En dan nu tot slot zoals beloofd: De nieuwe taaltip!


bTaal: Creatief met meervouden.

Er zijn van die interessante zaken in de Nederlandse taal. Zo is er het woord museum, dat twee meervouden heeft, musea en museums. Een interessant principe, dat ter verfraaiing van de taal dringend dient uitgebreid te worden. De eind-a en eind-ums dienen volledig onderling verwisselbaar te worden. Dit levert uiteraard enorm interessante taferelen op, zoals hier gedemonstreerd wordt:

Mijn mamums had van tante Mariums (een gedreven politicums) verscheidene diversaliums geleend om mijn panoramums over de placentums te verbreden. Ik kon enkele antwoorden met 'Eikebums!'

Pas de taaltip creatief toe in al uw volgende gesprekken, en tot de volgende keer.

Redefining Superiority since 1986
Dare to be the B