Monday, May 28, 2007

The saga continues

En ik maar denken: 'hoera, de blokperiode is begonnen, de werkjes gedaan, nu heb ik eindelijk weer veel tijd om te bloggen!' Helaas was dit buiten Japans (はい、日本語の勉強は少し難しい) en een situatie die ik hier wettelijk niet mag bespreken (dat heet dan laster en eerroof) gerekend. Sommigen onder u weten allicht al waarover ik het heb, anderen die het willen weten: spreek mij ne keer aan, op niet-publieke wijze mag er over gesproken worden (voor alle duidelijkheid voor de ongerusten: ik ben onschuldig ;)).
Edoch, tussen de vrt 'doe de stemtest' (N-VA) en Emma door ga ik hier toch nog eens een klein tekstje poneren, om u allen gelukkig te houden. Niets diepgaands, niets emotioneel profund, gewoon de zever you've all come to love from me. Sorry, taaltip vorige keer: de zever doe jullie allemaal zijn komen te appreciëren van mij.
En dat is het basischelijk voor vandaag: een taaltip.

bTaal: de lichaamsdelen van B
U kent allemaal de woorden die eindigen op -lijk: onmogelijk, dodelijk, vrouwelijk, enz. Het woord duidt aan dat de persoon of het ding waarop het adjectief wordt toegepast geLIJKenissen vertoont met het woord voor het -lijksuffix. Iets dat onmogelijk is zou bijvoorbeeld niet mogen bestaan, iets dat dodelijk is zorgt ervoor dat u dood gaat lijken, en een vrouwelijke man lijkt wel een vrouw. Dat is allemaal simpel.
Maar er is daar een uitzondering op. Namelijk het woord billijk. Een billijk mens zou moeten lijken op een bil, maar volgens Van Dale betekent billijk:
bil·lijk (bn.)
1 rechtvaardig en redelijk
Het heeft lange tijd geduurd voor ik dat snapte. Maar toen schoot het me plots te binnen: mijn billen zijn effectief zeer redelijk, en hebben nog nooit onrechtvaardig opgetreden. Het woord moet dus slaan op MIJN billen. En dat is een mooi principe dat we netjes kunnen uitbreiden naar andere adjectieven.
Zo bekomen we mondelijk, wat gigantisch betekent (tja, wat kan ik zeggen, ik heb een grote mond), schenelijk (harig), buikelijk (bolrond, of goed gevuld, daar ben ik nog niet uit), gezichtelijk (ongelooflijk knap), harelijk (vrij lang doch orgastisch bewerkt met herbal essences) en geslachtsdelijk (hetzelfde als mondelijk).
Als u er nog vindt: reageer! Post ze in de commentaar! Zolang ze positief zijn respecteer ik vrijheid van meningsuiting.

2 comments:

Koen said...

weer goed gevonden
volgens mij zijt gij geen echte burgie bb

Anonymous said...

hoogstens een ersatz-burgie