Saturday, March 29, 2008

Facebook en iPhone

Ik heb in mijn leven reeds vele coole dingen gedaan. Dat is dan ook de reden dat u allen als grote fans van dit blog aan mijn voeten ligt, en zo hevig meedoet aan de Be The B-beweging. Edoch, zonet heb ik een van de minst coole dingen uit mijn leven gedaan. Dat gebeurt ook al eens, dat ik niet-coole dingen doe. Toegegeven een pak minder vaak dan dat ik coole dingen doe, maar hey, ik ben ook maar een mens. Een coole mens, uiteraard, maar niettemin een mens.
U voelt het al aankomen. Ik heb een facebook account geopend. Tja, wat doen we daaraan. Velen onder u zullen nu denken dat ik eindelijk gezwicht ben voor de druk die jullie al eeuwen uitoefenen op mij. Niets is echter minder waar. De werkelijkheid is dat ik sinds donderdag de trotse bezitter ben van een iPhone. En Facebook heeft een speciale, iets coolere site voor die enorm coole iPhone. Maar om van die coolere site gebruik te maken heb je natuurlijk nog steeds een Facebook account nodig, dus heb ik bij deze een Facebook account. U kan me vinden onder Ben Verhaegen. Ik raad u dat af, want Facebook is niet cool, maar goed.

Wat die iPhone betreft, dat was nog geen sinecure. Ik heb hem op 2 maart jl. gekocht op een kleine familie-internetzaak die, geloof ik, ebay.com heet. Tof klein siteje, maar dat doet nu niet terzake. De verkoper in kwestie had mijn iPhone verzonden op 6 maart, wat wil zeggen dattie tegen 18 maart ten laatste hier moest zijn. En dat was niet het geval. Nog vele dagen issie weggebleven, en ik had al een verzoek tot tracking ingediend bij de post, toen ik eergisteren een brief kreeg. Ik dacht 'zo dun is die iPhone nu ook weer niet, laat ik de enveloppe maar eens openen om te zien wat er in zit.' En zo gezegd, zo gedaan.
Toen ik de brief opende, bleek er een brief in te zitten. Een brief waar opstond dat mijn iPhone was tegengehouden door de douane, en dat ik invoerrechten en BTW diende te betalen. Bovendien was mijn iPhone niet correct aangegeven, waardoor ik tevens een boete diende te betalen van 10x BTW plus 4x invoerrechten. Omdat er echter wel vaker problemen opduiken met postcolli's hadden ze besloten om mijn boete te versoepelen tot 2x invoerrechten + 50% van de BTW. Dat bleek neer te komen op 289 euro.
Omdat ik uiteraard niet nog eens een week wilde wachten tot de Post dit alles in orde had gebracht, besloot ik naar de douanepost te trekken. Met de auto is dit zo'n 47 minuutjes rijden, dus vermoedde ik dat dat ook met het openbaar vervoer wel zou meevallen. Niets was minder waar, na 2 uur was ik aangekomen op Brussel-Nationaal-Luchthaven. En toen moest ik nog op de cargo-afdeling zien te geraken. Gelukkig werd ik opgepikt door een sexy buschauffeuse die een keer in de piercingwinkel gevallen bleek te zijn, die me - gratis op de koop toe - naar BRUCARGO bracht.
'Mooi, we zijn er,' denkt een mens dan. Tot blijkt dat die douanepost daar niet aangegeven is. En dat zelfs de mensen van de post hem niet weten zijn. Gelukkig had ik al de hele dag telefonisch (dus niet via mijn iPhone, maar via mijn oude krellige QTek-PDA) contact gehouden met Anita, mijn vriendelijke douanière die me zodadelijk de 289 euro zou aftroggelen. Zij kon me dan uiteindelijk een kwartiertje later toch naar haar gebouw gidsen. Ze was zelfs al zo vriendelijk geweest mijn postpakket daar te krijgen zodat ik de postbeamte niet zou missen wegens te laat door openbaar vervoer.
Toen ik haar kantoor binnenstapte keek ik uiteraard glunderend naar mijn postpakket, binnen hetwelk zich een heerlijke iPhone bevond die op mij zat te wachten om bepoteld te worden. En toen zag ik het label, waar opstond... $500. De waarde was dus wel degelijk correct aangegeven, wat ik natuurlijk meteen meldde aan onze lieftallige Anita. Ze zei 'hemeltje, dat is waar' (niet in precies die woorden, maar ik vond dat het Jommeke-gehalte van dit verhaal dringend de hoogte in moest), en besloot prompt mijn boete te laten vallen. En zo moest ik dan "slechts" 141 euro betalen, en was mijn dag, dankzij onze allerliefste Anita, toch nog goed, en kon ik op weg naar huis reeds veel spelen met mijn gloednieuwe mooie iPhone.
Waarop dus ook Facebook cooler is dan normaal.
Vandaar de Facebook account. Omwille van de iPhone. Niet omwille van mijn vrienden.

Grtz,
B

Redefining coolness. Since 1986.
Be The B

3 comments:

Hannibal said...

Zwijgt mij over de douane. Laatst moest ik ook betalen voor mijn boeken van amazon. En toen zijn we bij de post te weten gekomen hoe dat het ineen zat: alle pakketjes uit het buitenland houdt de douane tegen (en als er amazon of ebay opstaat zeker) en gewoon het feit dat ze _zeggen_ dat ze dat pakketje hebben nagekeken, moet ge daar al op betalen. Mijn pakketje was totaal niet opengedaan, dus... Pure afzetterij, alsof wij nog niet genoeg belastingen en taxen moeten betalen!

Anonymous said...

Laten we van nu af van elke gelegenheid gebruik maken om vurig te pleiten voor vrijhandel! Weg met de tolbarrieres!

Anonymous said...

(dat is dus echt de naam van een winkel(keten) in Ierland)

Seg BB, ik ben amper het land uit en het is al prijs... En dat excuus van die iPhone... Ge had tenminste zoals bepaalde anderen dronkenschap kunnen aanhalen, maar dat slaat toch echt alles. Ik geloof er niks van.