Friday, November 16, 2007

Bloedserieus

Zo, u krijgt er meteen een tweede mee.

Laat ik u eens een verhaaltje vertellen. Er was eens een knappe jonge homo, die totaal geen problemen had met zijn geaardheid. Hij was heel erg gelukkig, en zijn omgeving nam hem voor wie hij was, en sommigen vonden het zelfs leuk dat hij hun 'speciale, andere' vriend was. Het was vaak reden voor humor, en ook dat kon hij best appreciëren van zijn vrienden.
Op een gegeven dag liet onze jongeman een HIV-test doen. Toen hij de resultaten moest gaan ophalen ging hij naar het medisch centrum, en meldde hij zich aan. De receptioniste belde de dokter, en keek, na enkele jaknikken bedrukter en bedrukter. Daarna zei ze, met een schijnbaar geforceerde glimlach 'U mag even naar de wachtkamer gaan, de dokter komt zo dadelijk bij u.'
Onze jongeman ging dan maar in de wachtkamer zitten, en werd elke minuut die hij in de wachtkamer doorbracht depressiever. Als de dokter goed nieuws had gehad, had hij dat wel over de telefoon gezegd. Toen de dokter kwam zei die echter doodleuk dat alles in orde was, en dat hij dat gewoon liever niet via de receptioniste liet meedelen.
Eind goed, al goed zo lijkt het. Maar die week was het echter ook bloedserieus. En al wist onze jongeman dat zijn bloed zuiver was, en niet alleen vrij van HIV, maar ook van Hepatitis A, B en C, hij mocht geen bloed geven. Hoewel de folders pretenderen dat je bloed moet geven, en dat elk bloed welkom is, was zijn bloed niet gewenst, omdat hij na 1970 als man seks had gehad met een andere man. Dat hij altijd veilig vrijt, helemaal geen slet (vergeef me het woord in dit o zo mooie sprookje) is, en enkele dagen voordien volledig negatief was getest, maakt helemaal niets uit. Hij heeft seks gehad met een andere man, en één homoseksuele vrijpartij is blijkbaar voldoende om hem te veroordelen voor de rest van zijn leven. Zijn test waardeloos, voorgoed zou hij bestempeld worden, letterlijk, als 'mudblood'.

Als u het nog niet doorhebt, de knappe jonge homo ben ik, en deze week heb ik me voor de eerste keer een 'homo' gevoeld. Een verstotene van de maatschappij, voorgoed anders, voorgoed abnormaal. En ongewenst, omdàt ik homo ben. Het heeft me altijd gestoord, die homo's-mogen-geen-bloed-geven-regel, maar deze keer was anders. Ik wist nu 100% zeker dat ik negatief was (in tegenstelling tot de 99,999999999% van al die andere keren), en ik had het papier om het te bewijzen. En nòg mocht ik mijn plicht als mens niet vervullen, nòg mocht ik geen leven redden.

Ik ben veroordeeld door het Rode Kruis, mijn bloed is voor immer vuil, omdat ik voor mannen val in plaats van vrouwen.

Dit is ongetwijfeld mijn minst grappige en meest serieuze post ooit. Omdat ik mij zelden zo serieus heb gevoeld.
Ik overweeg om mij bij de volgende Bloedserieus opnieuw te laten testen, zodat ik met mijn negatieve test voor de poorten van het bloedafnamecentrum kan gaan zitten in stil protest. Wie mij liefheeft zulle mij mogen volgen. Meer informatie bij de volgende Bloedserieus.

bBloed.
Superieur sinds 1986.

7 comments:

Anonymous said...

Benneke,

Da vinnek echt heel erg voor u jongen, met het eerste alleen maar te lezen kreeg ik echt ineens grote schrik, dagge daar naar den dokter moest mor al ne chance da 't niks was/is! Ge weet, voor mij zulde altijd dezelfde blijven, m'n broerke, ookal ben ik int echt uwe nonkel mor daar voel ik me nog veel te jong voor jom :p
Mja, de maatschappij van tegenwoordig.... Weet 1 ding zeker, moest ik ooit bloed nodig hebben en gij kunt me daarmee helpen, heel graag zelfs! Dan word ik mss ook zo slim als u ;) Zodus kop op maatje en ge weet aan wie ge 't meeste hebt hé!

Groetjes,
Tommeke

Anonymous said...

ik zit hier zo een beetje stil te wezen na dit allemaal gelezen te hebben. wat voor geweldige 2 zonen heb ik toch. benneke trek het je allemaal ni aan jommeke ge weet dat de goei altijd mee gestraft worden door hetgeen die enkele slechten uitgespookt hebben. neem dit niet te persoonlijk maar als ge uw stil protest gaat uitvoeren zal ik naast je komen zitten met een grote spandoek en ik ben der zeker van dat we daar niet alleen zullen zitten. Het wordt hoge tijd dat de maatschappij een mens als een individu gaat bekijken en niet iedereen in een groepke gaat plaatsen en zo hun conclusies trekken dit gezegd zijnde tommeke bedankt om uw broertje zo te steunen ik ben fier op jullie allebei jullie zijn mijn leven dat weten jullie he mijn bloed stroomt door jullie allebei en benneke als ze het jouwe niet willen dat is hun verlies maar wees fier op wie je bent twijfel nooit aan jezelve want jullie zijn allebei de mooiste mensen die ik ooit heb ontmoet.

Anonymous said...

Hey Ben,

Ik vind het heel erg en schandalig dat je dat moest meemaken. Ik vind plotsklaps het rode Kruis al een heel stuk minder sympathiek. Ik zou zeggen trek het u ni aan, maar da helpt toch ni. Maar je weet uiteraard dat uw vrienden u altijd steunen en als jij gaat protesteren ga ik zeker mee!
xx
Lies

Anonymous said...

Wel, nu ik dit verhaal gelezen heb is mijn positief gevoel over bloedserieus helemaal verdwenen! (Vorige week was de tweede keer dat ze naast mijn ader hebben gestoken, kostbare tijd voor niets verkwist dus) Wees er maar zeker van dat ik mee kom stil protesteren (ook al is het moeilijk voor mij, ik kan niet lang stil wezen, maar ik zal er zeker staan!) En wees maar zeker dat ik u voor 100% steun in uw mening over die idiote regeltjes!

Gegroet

Anonymous said...

Het eerste wat ik dacht was aanklagen !!
Weet niet als het mogelijk is... maar echt wel schandalig. Ik denk als ge daaar mmee naar de pers stap dat ze wel geinteresseerd zouden zijnç

Kris

Malinkita said...

As far as I understood, cause yeah I can (and well you already told me :)) it is freaking crap, I am so sorry and I totally am behind your back in this situation; it is totally unfair; but unfortunatey there is still a lot of stupidity and narrowmindedness in this world. But we are working on that, right? :)

Big hug

Anonymous said...

Niet meer van deze tijd, volledig akkoord. Ik kom de volgende keer mee aan den ingang zitten !